De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Praktische opdracht over grafische verwerking

Zou u mij een uitleg kunnen geven over de theorie van een basis van een getallenstelsel? Zou u mij ook kunnen uitleggen hoe ik bijvoorbeeld 235 in decimaal stelsel naar 5-tallig kan uitrekenen en terug? Bijvoorbeel 28 in hexadecimaal naar decimaal? Want ik begrijp het niet helemaal en ik hoop echt dat u mij een logische verklaring/uitleg kunt geven.

Antwoord

Je kunt eens kijken naar de betekenis van een getal in (bijvoorbeeld) het 10-tallig stelsel:

5881 betekent 5·1000+8·100+8·10+1·1
5881 betekent 5·103+8·102+8·101+1·100

In het vijftallig stelsel betekent 312:
(312)5 betekent in het decimale stelsel:
3·52+1·51+2·50=75+5+2=82
Dus terugrekenen van 5-tallig naar 10-tallig kan je nu ook.

Hoe reken je om van 10-tallig naar 5-tallig? Nemen we 5881:
5881=1176·5 + 1
1176=235·5 + 1
235=47·5 + 0
47=9·5 + 2
9=1·5 + 4
1=0·5 + 1
Conclusie: 5881=(142011)5

Zie ook:...en nog veel meer...

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Praktische opdrachten
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024